‘Als je voor je laat bidden, werkt dat zo helend’

De een is onzeker, de ander heeft problemen in zijn huwelijk, een derde twijfelt aan zijn geloof. In elke gemeente zitten mensen met pijn. Alleen blijkt het in de praktijk nog niet zo makkelijk om toe te geven dat je ergens mee worstelt. Zo’n gemiste kans, vindt Agnes Huizenga. Agnes werkt mee aan de ontwikkeling van een nieuwe cursus gebedspastoraat van New Wine Nederland, die ook op de komende Zomerconferentie wordt gepresenteerd. Haar ervaring is: ‘Juist als je kwetsbaar durft zijn en God in je problemen betrekt, heelt dat. God wil erbij zijn in je pijn.’

Agnes voor website 2
Agnes Huizenga: ‘Ik hoop vurig dat gebedspastoraat onderdeel mag worden van het kerkelijk DNA’

Agnes vindt het mooi dat gebedspastoraat nu voor elke kerk beschikbaar wordt. ‘Daarmee haak je als gemeente aan bij het bijbelse principe om oog te hebben voor de geestelijke ontwikkeling van mensen. We vinden het doodnormaal om aandacht te besteden aan gezond eten en bewegen, maar hier doen we geen klap mee. Terwijl in gemeentes zoveel mensen worstelen met pijn. Daarom hoop ik vurig dat gebedspastoraat onderdeel mag worden van het kerkelijk DNA. Als je voor je laat bidden, werkt dat zo helend. Je probleem wordt niet altijd opgelost, dat is ook niet het hoofddoel, maar je leert God opnieuw vertrouwen. Je relatie met Hem kan herstellen.’

Verder dan alleen kerkelijk pastoraat en ministry

Gebedspastoraat gaat verder dan alleen kerkelijk pastoraat of zoiets als ministry. ‘Net als bij ministry bid je met twee mensen voor een derde persoon. Alleen doe je dat bij gebedspastoraat veel gerichter, langduriger en intenser. Meestal heb je minimaal vijf bijenkomsten van anderhalf uur. Bij gewoon pastoraat bid je ook wel, maar bij gebedspastoraat staat het gebed en de stilte veel meer centraal. Je verwacht alles van God. Je brengt het probleem van iemand actief bij God, altijd in de verwachting dat Hij antwoord geeft. Dat kan in de vorm van een bijbeltekst zijn, een lied, een beeld. Of iemand beleeft bijvoorbeeld opnieuw een herinnering en ervaart dat Jezus erbij komt op dat verdrietige moment. De gebeurtenis verandert daarmee niet, wel het gevoel erbij.’

Proefproject

Op dit moment draait er nog een proefproject van de gebedspastoraatcursus, in oktober 2022 biedt New Wine de eerste officiële cursus aan. Wie zich opgeeft, moet rekenen op vier weekenden met lessen en oefenen, zelfstudie, regelmatig overleg met je medecursisten en een stage. Voor een deel is de inhoud gebaseerd op een eerdere cursus van NGK De Lichtboog in Houten, maar er zit ook veel nieuwe lesstof in. ‘Deze cursus gaat breder en dieper’, benadrukt Agnes. ‘We geven nog meer onderbouwing vanuit de Bijbel en besteden extra aandacht aan de rol en de houding van de mensen die het pastoraat geven. Als jijzelf nog met allerlei dingen zit: je bent bijvoorbeeld nog boos op de kerk, op je vader. Noem het maar op. Dan kun je als bidder de ander niet goed helpen. Dan ga je misschien wel de ander belasten met jouw problemen.’

Linda en Gerjo

Linda (51) en Gerjo (57) Pasman uit Utrecht deden allebei mee aan het proefproject. Zij vonden de nieuwe cursus best pittig. ‘Alleen al omdat je zo met jezelf wordt geconfronteerd.’ Zo dacht Linda allang te hebben afgerekend met pijnlijke gebeurtenissen uit haar jeugd. ‘Tot ineens bleek’, zegt ze, ‘dat ik toch nog met dingen moest dealen. Zoiets is nooit makkelijk, maar het brengt wel grote zegen als je door dat stukje pijn heen durft te gaan. Dat vind ik wel het mooie van deze cursus: je hebt er zelf ook zoveel aan.’

Het echtpaar geeft al jaren gebedspastoraat. Het werkt volgens hen sneller en krachtiger dan gewoon pastoraat. ‘Je leert in deze vorm van pastoraat om dingen niet zelf in te vullen en alles over te laten aan de Heilige Geest. Dat heeft zoveel impact.’ Gerjo vult aan dat ze in de afgelopen jaren mooie dingen mochten meemaken tijdens het bidden voor mensen. ‘Je staat erbij een kijkt ernaar. Je ziet zoveel mensen weer tot bloei komen door wat God doet in hun leven.’

Informatie

Kennismaken met de nieuwe gebedspastoraatcursus die New Wine vanaf oktober aanbiedt, kan onder andere op de Zomerconferentie van New Wine. De cursus bestaat uit vier weekenden, zelfstudie, intervisie en een stage. De eerstvolgende cursusdata zijn: 7-9 oktober 2022, 20-22 januari, 21-23 april en 9-11 juni 2023. Wil je graag meer info? Mail Daniëlle Los: danielle.los@new-wine.nl

FCBA85A4 04E8 410C 90E6 FB7D714D0FAA 1 201 a
Linda en Gerjo Pasman: ‘Je ziet zoveel mensen weer tot bloei komen door wat God doet in hun leven.’